Friday 1 September 2017

Resepi

Assalamualaikum and..
Happy Eid Adha!!

Hari ni terdetik pulak hati ni nak share resepi puding buih sebab semalam bukan main asyik buat puding tu. Punyalah berminggu-minggu mak cakap nak buat puding, last-last semalam baru buat hehe.. so mak aku buat pudingnya dan aku pulak buat kuah dia. Haa okay dah tak nak cakap panjang-panjang. Jom proceed terus!


𓄯
Tadaaa! Haa inilah puding buih berkuah yang aku buat. Nak bagi nampak cantik saja-saja aku letak kuib buah atas tu hahahaha. Korang kena try tauu!



RESEPI PUDING BUIH 

Bahan-bahan (untuk puding)

- 1 paket agar-agar
- 3 cawan air
- 6 sudu besar gula
- 3 sudu besar sirap
-3 biji telur (aku guna telur gred A)
- 1 sudu besar esen vanila

Cara Penyediaan :

1-Masak agar-agar dengan 3 cawan air sehingga agar-agar larut sepenuhnya.

2-Masukkan gula dan kacau hingga sebati. Then tutup api dan biar dia sejuk. Tapi jangan biar dia sejuk sangat-sangat sampai jadi keras pulak. Suam-suam tu pun ok dah.

3-Okay next step, putar telur bersama esen vanila sehingga telur tu kembang. Sampai nampak   macam buih gitu. Mak aku cakap selagi buih tu tak nampak bertanduk selagi tu kena putar. Aku pun pelik macam mana tah bertanduk tu. Takkan buih ada tanduk lol. 

4-Lepas dah putar telur tu dan buih terbentuk elok, masukkan sedikit demi sedikit agar-agar tadi. Sambil-sambil tu kacau. Ingat ye, jangan letak agar-agar yang masih panas, nanti hancur buih tu. Karang dah tak jadi puding buih pulak. 

5-Okay dah siap! Bolehlah tuang dalam loyang ataupun bekas-bekas yang cute-cute. Nanti bentuk dia jadi cantik hehe


Note : Sebaiknya esen vanila tu letak banyak sikit. Sebab kalau letak sikit bau hanyir telur masih ada. Nanti nak makan pun tak senang sebab bau telur..



Bahan-bahan (untuk KUAH
             

-1 tin susu pekat manis
-1/2 tin susu cair
-3 tin air @ 3 tin + 1 cawan air
-4 sudu besar tepung kastard 

Cara Penyediaan :

1-Masukkan susu pekat, susu cair dan air dalam periuk. Buka api dan biarkan dia mendidih.

2-Dalam pada itu, sediakan tepung kastard yang sudah disebatikan. Jangan biar dia berketul-ketul.

3-Bila susu dalam periuk tu dah mendidih barulah masukkan tepung kastard tadi. 

4-Kacau hingga ia menjadi pekat sedikit dan siap!

Note : Aku letak 3 tin air, tapi dia jadi manis. Tapi kalau suka manis tak kesah la letak 3 tin aje air. So aku cadangkan 3 tin lebih sikit air tu kalau korang takleh manis-manis sangat. Hope membantu ..


Selamat mencubaa!






No comments:

Post a Comment

PENANG TRIP ( 2 DAYS I NIGHT)

5 OCTOBER 2018 Assalamualaikum and hi! So post kali ni aku nak cerita pasal pengalaman aku sepanjang trip ke Penang dengan hous...