Friday 4 May 2018

The Day I Met Suri Ryana!

Assalamulaikum and hi!


28 April 2018, Saturday
#PBAKL2018

Pagi Sabtu tu aku bangun dalam pukul 8:30 pagi. Lepas kejut Piya dan check phone aku sekejap, aku terus pergi mandi. Siap punya bersiap, kira-kira dalam pukul 9 pagi baru gerak turun dari hostel. Naik Grab pergi stesen MRT Kajang. Oh btw, haritu aku guna bagpack baru watermelon aku hehe.. comel kut! Nanti kalau ada masa aku share gambar.

Aku dengan Piya naik MRT sebab aku rasa MRT ni selesa sikit daripada naik KTM tu. So kami naik Mrt dari Kajang sampailah dekat stesen Merdeka. Interchange stesen dan naik pulak LRT dekat Plaza Rakyat pergi straight ke PWTC. Dalam sejam jugak laa aku rasa perjalanan dari Kajang ke PWTC tu. Naik bosan laa kejap..hmm kejap jee haha.

Bila aku sampai je dekat stesen LRT PWTC tu, fuhh lamakk manyak ramai olang lo..Semua pakat berjalan nak pergi PWTC tu. Dengan bas-bas sekolah dan budak-budak pelajar dari sekolah mana entah uh ramai kot. Aku tengok mula-mula tu dah rasa sakit kepala. Yelah, tempat yang ramai orang dan bersesak-sesak macam tu siapa je yang suka kan? Tapi nak tak nak terpaksa laa masuk jugak sebab dah datang jauh-jauh macam ni dengan semangat berkobar-kobar nak beli buku baru aiseh hahaha.. yelah terlebih over pulak aku cerita.Tapi, betullah memang aku nak beli buku yang aku idam-idamkan pun!

Ni aku rasa second time kut aku masuk dalam PWTC. First time, masa aku darjah enam kalau aku tak silap laa. Masa mak aku konvo kat situ hmm. Takpelah, tak payah cerita. Ni yang aku nak cerita ni sebenarnya pasal "keasyikan" aku berada di pesta buku antarabangsa tu. Dari awal-awal masuk dewan jualan, asyik duk kehulu-kehilir je. Tanpa arah tuju. Sebab tak tau dekat mana nak pergi, dan tak tau dekat mana booth buku yang aku nak tu.

He he he.. aku ni tak lain tak bukan cari novel la. Dah nama pun kaki novel. Piya tu dari awal-awal masuk dah heret aku terjah booth yang jual buku Teme tu. Entah apa ntah nama booth tu aku tak ingat. Iman publication kut! Dia siap suruh aku pergi beratur dulu untuk dia memandangkan ramai giler yang duk beratur nak bayar.

Haa lepas habis beli buku Teme dia tu, aku heret pulak dia pergi ikut aku hahahaha apa lagi cari novel agoraphobia dengan dhoe la! Dari tingkat 3, ke tingkat 2, then ke tingkat 1. Tak jumpa-jumpa. Mana entah booth suara hati ni menyorok. Bila nampak papan untuk semua list booth, aku dengan Piya terus je terjah. Bukan main perhati satu persatu. Piya dok scan, aku dok snap gambar list tu haha biar senang sikit nanti nak pergi booth mana-mana.

Pap! Hah dah nampak dah booth suara hati dekat mana. Rupa-rupanya dekat bawah ni jee..dekat dengan bilik Mawar. Dekat jugak dengan booth karya seni, idea kreatif, penulisan2u, popular dan banyak lagi. Bila pergi dekat area tu memang padat sangat-sangat dengan ramai orang. Nampaklah betapa ramainya kaki novel tu. Nak-nak dekat booth Karya Seni. Seram nak masuk!

Sebabkan seram nak masuk dekat karya seni, aku jalan je straight cari booth suara hati. dalam hati dok berdoa harap-harap suri ryana ada dekat booth tu sebab semalam aku nampak dekat ig story dia yang dia balik Malaysia. So aku rasa chance aku nak jumpa dia tu macam ada je kann?




Bila aku sampai je dekat booth Suara Hati publication tu, aku terus nampak buku Panahan Cinta Mr. Agoraphopia tu. Terjerit jugak laa aku kejap. Tapi yang buat aku lagi terkejut ialah bila aku nampak poster yang tulis "Suri Ryana. 12:30-2:00 petang". Oh My God!!!! She's coming??? Aku rasa macam nak melompat bintang dah time tu. Punyalah excited tahap gaban pheww nak jumpa Suri Ryana kut! Penulis novel favorite aku!






Aku cepat-cepat tengok jam. Baru pukul 11 lebih. Hehe sempatlah ni nak jumpa. Memang pada awalnya aku nak berkampung kat booth tu je sampai suri datang. Kononnya nak jadi orang first jumpa suri hahaha! Buku dia pun aku tak nak beli lagi. Suri datang nanti baru aku beli.

Tapi bila 15 min duduk tunggu dekat situ, tambah dengan rasa lapar (well yknow kiteorang tak breakfast pun pagi tu) , memang tak senang duduk laa. Lagipun macam bosan dan buang masa je kalau duduk tunggu dekat booth tu aje kan! So Piya ajak aku pergi dekat booth lain dulu. Nanti pukul 12 datang situ balik. Aku pun agree jelah dengan Piya tu.

Tengah jalan tu, tup-tup termasuk dalam booth Karya Seni pulak. Haa, apa lagi terus je sambar buku Dheo dekat rak tu. Stok pun dah macam nyawa-nyawa ikan je dekat rak tu. So aku rasa better aku grab cepat. Nanti tak pasal-pasal nangis sebab habis stok macam buku Mata Biru tu.

*Oh my god, lagu Pian pulak keluar time-time aku tengah tulis ni*

Okay back to the story, lepas aku grab Dheo tu, aku terus ajak Piya beratur. Barisan tun tak payah cakap laa, memang ramai sangat-sangat. Rasa nak give up pun ya. Tapi nak tak nak terpaksa hadap sebab nak beli jugak buku tu.  Piya pulak, time-time tengah beratur helok je dia suruh aku pergi ambik novel by Crystal Annabella (eh ye ke macam ni eja?).

Aku pun menyelit laa kejap keluar dari barisan dan ambik buku yang dimaksudkan. Pap! Oh no. Ada buku Izinkan Aku Menjadi Sayapmu jugak laa! Membulat mata aku saat itu. Buku by Lily Haslina Nasir dan buku tu aku baru baca separuh! Rugi kalau tak baca habis, desis hatiku hahaha cewah ayat!! Pastu setan hati aku pun cakap suruh beli jugak buku tu walaupun aku dah baca review dan ada yang cakap ending dia tak best. Tapi aku ni memang nak jugak buku tu. Tak kira, nak jugak!

Guess what? Of course laa aku beli hahahahaha!


Selesai bayar tu, aku terus tengok jam dan pergi balik dekat booth suara hati publication tu. Time tu aku dah nampak beberapa orang dok mengular dekat kawasan booth tu. Nampaknya semua orang tengah tunggu suri. Bila dah pukul 12:05 tu, semua orang tiba-tiba buat barisan depan booth tu. Aku pun join sekali la jawabnya. Haih, nasib laa nak jumpa suri punya pasal. Tapi kira okay laa jugak sebab, aku ni beratur depan. So tak lama laa kene tunggu.

Pukul 12:30 lebih sikit, Suri pun sampai. Hooyeahhh!! Time tu aku pun dah naik excited dah. First time kut tengok suri depan mata macam ni. Selama ni tengok dalam gambar je. Follow ig dia semua tu hahah tapi kali ni in real aku tengok dia dan jumpa depan-depan.

Bila turn aku jumpa Suri, aku pun cepat-cepat pergi dekat dia dan hulur novel yang aku baru beli tu. Awal-awal tu sayang jugak nak buka plastik pembalut buku tu. Tapi sebab nak tandatangan suri aku buka jugak. So suri say hi to me dan tanya nama aku apa. And then dia tanya aku dari mana hahaha mungkin sebab dia nampak aku kecik kut. Entah-entah dia ingat aku ni budak sekolah!!

Lepas dia sign buku aku, aku pun bergambar dengan dia. Yang jadi mangsa photographer ofkoslah Piya. Sorry not sorry Soffiaa. Aku ajak kau bergambar sekali kau tak nak! So mampu salam dengan suri jelah.

Oh lupa, Suri ada jugak bagi goodies sikit dekat aku. Eh, bukan aku sorang je. Maksud aku dekat semua yang datang jumpa dia laa. Hehe, mau setengah jam jugaklah aku nak buang rasa excited tu tau tak? Yelah, selama ni duk bawah tempurung jee. Kali ni terjumpa penulis terkenal di Malaysia pulak. Tu terlebih excited!

Oh ya, nanti aku share gambar kat sini.




Dalam pukul 1 lebih macam tu, aku dengan Piya keluar dari PWTC tu. Maklumlah dua-dua dah penat dan lapar gila-gila. Kaki pun rasa macam nak patah dua dah. So, kiteorang pergi laa cari makan dekat Sunway PUtra Mall dekat sebelah tu je. Tapi bila-pusing-pusing, semua tempat makan penuh. Ye laa, lunch hour kot. Dengan malasnya, kiteorang keluar dan balik je terus. Nanti tengah jalan singgah la mana-mana berhenti makan.

Okay tu jelah kot sesi penceritaan aku, penat aku menaip panjang-panjang. Soalan revision microbe pun tak siap lagi ni. Hmm, okay cau, next time kalau ada day yang best-best aku share sini. Lagipun sekarang dah pukul 12 tengah malam. Mood nak menaip dah habis hee

Have a nice day and happy holiday!








No comments:

Post a Comment

PENANG TRIP ( 2 DAYS I NIGHT)

5 OCTOBER 2018 Assalamualaikum and hi! So post kali ni aku nak cerita pasal pengalaman aku sepanjang trip ke Penang dengan hous...