Monday 7 August 2017

Book Review

Versus : Hlovate


Assalamualaikum and hi! Okay kali ni aku nak review pulak pasal buku VERSUS by Hlovate. Buku ni nampak aje nipis, tapi makan dua hari jugak aku nak perhabis huih. Okay tanpa banyak cakap jom proceed terus..

Versus. Kenapa Versus? Okay meh sini aku cakap. Buku ni nama dia Versus sebab cerita ni berkisarkan tentang perubahan yang dilakukan oleh Minn Edina (lol, Edina tu macam nama watak dalam cerpen aku haha!) daripada zaman gelap ke zaman yang lebih cerah. Simple said, penulis nak bagitahu kita macam mana susahnya perubahan itu. Dan susahnya untuk watak meninggalkan zaman gelap, which mean zaman yang hidup tidak berpaksikan Islam. Betapa susahnya Minn untuk melawan perasaan dia untuk berubah ke arah yang lebih baik. Dan bukan setakat watak Minn sahaja yang berubah dalam novel ini, tetapi Ashraff Omar (AO) juga berubah. Bahkan perubahan AO jauh lebih mengejutkan sampaikan Minn turut sama terkejut sehingga dia menganggap AO sekarang bukan lagi AO yang dulu dia kenali. So macam tu la..

Dan kisah Minn dan AO ni unik dan kelakar jugak. Yalah, kenal dekat Malaysia, tapi kahwin dekat Australia. Nak boleh ke berkahwin tu mau berkajang-kajang kertas kena tulis sebab dua-dua macam main tarik tali dalam tepung. Minn pulak ada rasa patah hati dengan AO dan rasa diri dia tak layak berganding dengan AO sebab dia rasa AO jauh lebih baik daripadanya. Punyalah dia nak lari dari bertemu muka dengan AO, last-last jumpa jugak! Orang cakap apa, kalau dah jodoh tak kemana kan? Hehe. Sweet je bila ex-skater kahwin dengan ex-skater. Subuh-subuh lagi dah keluar skate sama-sama, skate hand in hand pulak tu phew!

Oh ho Versus ni banyak cerita pasal skate jugak tau! Maklumlah, Minn ni adik kepada Ked Flop jaguh skater tu haa. So memang banyak jugak ah aku tau pasal skateboard ni. Dan jugak pasal BOTY (Battle of The Year) dan SYTYCD (So You Think You Can Dance). Macam hidup dalam tempurung aje aku sebab tak pernah tahu pun pasal show ni. Tak tau pun benda ni semua wujud LOL. Tapi pelik jugak sebab Ked, Minn, Che'E layan habis tengok show ni hahahaha! Kalau aku rela tengok drama hehehe. Tapi bila tengok budak b-boying tu, aku rasa not bad laa. Hebat jugak, stunning kejap aku sampai dengan aku sekali rasa nak dance. 

Honestly aku cakap, kalau rasa nak berubah tu, aku cadang sangat-sangat buku ni. Kiranya kau tak ah terus baca buku agama yang high level terus. Nanti karang stress pulak. Islam ni mudah dan menyenangkan. Jangan risau. Kalau ada niat nak berubah, mulalah dengan first step. Lepas tu kalau rasa dah stabil sikit, ambik step seterusnya, seterusnya dan seterusnya sampailah kau jadi seorang yang hidup betul-betul berpaksikan agama. Ianya tak susah dan tak jugak senang. Tapi kalau niat tu betul, apa-apa pun boleh jadi mudah nanti. Ambik teladan daripada cerita Minn dan AO ni dan Have Faith in Him.

Jeng jeng jengg..amacam dengan Ked? Ofkoslah Ked frust sebab tak dapat kahwin dengan Nawal. Kesian dowh hahahaha okay aku gurau. Ked tu tak sabar-sabar nak kahwin dengan Nawal sebab jealous tengok Minn dengan AO yang bahagia duaplohpatjam. No worries, ending dia best. Tak percaya pegi baca. 

Aku ingat nak share anatomy of skateboard kat sini. Tapi maybe lain kali ah sebab aku tak jumpa gambar yang elok. Kalau jumpa aku update balik. So rasanya setakat tu aje review aku asal buku ni. Aku bagi 4 stars out of five!  

XoXo Hlovate!


Sudut Info (Things tht i want to remember)

Backside melon-skate trick
Backside lipslide-skate trick
Tailslide- skate trick
Crooked grind-skate trick
Ollie-skate trick

Mizone - minuman isotonik seperti 100plus

AO - Aaron Owens. Aaron Owens, better known by his nickname "AO", is an American streetball player from North Philadelphia. In 2013, Owens participated in the Ball4Real World Tour. He was on the AND1 Mixtape Tour from its creation until 2007






No comments:

Post a Comment

PENANG TRIP ( 2 DAYS I NIGHT)

5 OCTOBER 2018 Assalamualaikum and hi! So post kali ni aku nak cerita pasal pengalaman aku sepanjang trip ke Penang dengan hous...